اکنون اکثر صنایع تجاری در معرض خسارت های این گونه حملات هستند اما برخی از افراد مانند وکلا، حسابرسان، آژانس های املاک و پزشکان متخصص، بیشتر در معرض حملات سایبری قرار می گیرند.
صنعت بیمه - دوست داشته باشید یا احساس تنفر کنید، باید بپذیرید که اینترنت اکنون در همه جا وجود دارد. در هر لحظه، نفوذ اینترنت هم در زندگی شخصی و هم در زندگی حرفه ای ما بیشتر می شود.

اگر چه گسترش فضاهای مجازی و پیشرفت تکنولوژی به ما کمک می کنند که زندگی خلاقانه تری را تجربه کنیم، ارتباطاتمان را گسترش دهیم و به اطلاعات آسان تر دست یابیم اما در همین زمان خطرات و دام های بیشتری را در برابر ما می گشاید که همواره باید مراقب آنان باشیم.

تجارت های کوچک هدف حملات سایبری

قرن بیست و یکم با حملات و تهدیدات پیاپی از طرف اشخاص و سازمان ها عجین شده است. این سازمان ها به دنبال سرقت و بهره برداری از اطلاعاتی هستند که در کامپیوترهای ما ذخیره شده است.

اکنون اکثر صنایع تجاری در معرض خسارت های این گونه حملات هستند اما برخی از افراد مانند وکلا، حسابرسان، آژانس های املاک و پزشکان متخصص، بیشتر در معرض حملات سایبری قرار می گیرند.

در این میان، شرکت های تجاری حرفه ای و افرادی که در بالا فهرست شده اند، به شدت نیازمند به امنیت اطلاعاتی و قوانین شدید هستند چرا که این گروه از افراد به اطلاعات شخصی و حساس دسترسی دارند. تجارت خصوصی حرفه ای نیز به آسانی در معرض این حملات قرار می گیرند.

متخصصان آمریکایی دریافته اند که هکرها به دنبال اطلاعات شخصی و مالی با ارزش در کامپیوترها هستند. به همین دلیل، آنان با ابزارها و خدمات پیشگیرانه و پوشش های بیمه ای از خود در برابر چنین حملاتی حفاظت می کنند.

آنان هشدار می دهند که سازمان های کوچکتر نیز به راحتی در معرض چنین حملاتی قرار می گیرند. هکرها برای راهیابی به این شرکت ها، مسیر کوتاه تری را پیش رو دارند.

طبق گزارش های منتشر شده، در سال 2012 میلادی، 36 درصد از حملات سایبری علیه شرکت های تجاری صورت گرفته است که کمتر از 250 کارمند دارند؛ این رقم در سال 2011، 18 درصد گزارش شده بود. این آمارهای جدید نشان می دهد که این حملات با گذشت تنها چند فصل، دوبرابر شده اند و این موضوع به خودی خود ترسناک است.

به گفته کارشناسان، حملات هدفمند به شرکت‌ ها و سازمان ‌ها در سال2013 افزایش خواهد یافت؛ البته این حملات نه فقط نسبت به شرکت ‌های بزرگ بلکه نسبت به شرکت‌ های کوچک نیز افزایش می ‌یابد. با استفاده رو به افزایش گوشی ‌های همراه شخصی، تبلت ‌ها و نوت ‌بوک‌ ها در محیط‌ های کاری و سازمان‌ ها و اتصال آن‌ ها به شبکه‌های اداری، این دستگاه‌ ها به عنوان اهداف مناسبی برای دسترسی مهاجمین به شبکه سازمان ها تبدیل شده‌ اند.

در این گزارش ها آمده است که هزینه‌ ای که شرکت‌ ها و کسب و کارهای تجاری برای مقابله با حملات و جرایم سایبری متحمل می ‌شوند، در سال ۲۰۱۲ با شش درصد افزایش، به حدود  9 میلیون دلار رسیده است. این هزینه ها در هر کشوری متفاوت است؛ هزینه لازم برای این اقدامات در آمریکا ۸.۹میلیون دلار، در آلمان شش میلیون دلار و در بریتانیا ۵.۲ میلیون دلار برآورد شده است.

بیمه مسئولیت سایبر

امروزه بیمه مسئولیت سایبر، مسئولیت شبکه ها را در کنار پوشش های مربوط به شخص اول در برمی گیرد. در حقیقت بیمه سایبر تضمینی برای جبران خسارت های ناشی از خطرات موجود در فضاهای مجازی است.

صنعت بیمه سایبر مانند دیگر بخش ها از قدمت زیادی برخوردار نیست. این صنعت اگرچه برای نخستین بار در سال 1998 میلادی مطرح ارائه شد اما پس از گذشت سال های طولانی و وقوع حوادث متعدد، ضرورت گسترش آن به شدت حس می شود. از همین رو در سال های اخیر بیمه نامه البته با پیشرفت تکنولوژی دستخوش تغییرات فراوانی شده اند.

بیمه سایبر مانند بیمه های سنتی دارای سیاست های ویژه ای است که طرفین قرارداد باید مفاد آن را با دقت رعایت کنند. متخصصان فناوری اطلاعات از سوی شرکت های بیمه ملزم به ارزیابی امنیت شرکت ها هستند. امنیت شرکت ها به امنیت فیزیکی سیستم ها، نرم افزارها و سخت افزارهای مورد استفاده و افرادی که در این حوزه کار می کنند، بستگی دارد.

بر اساس گزارش هایی که ناظران فناوری اطلاعات اعلام می کنند، شرکت های بیمه پیشنهادات و راه حل های برای بهبود وضعیت امنیت در شرکت ها می دهند و حتی مشتریان را به استفاده از محصول خاصی تشویق می کنند.

به طور معمول حق بیمه از طرف بیمه گر بسته به میزان سرمایه گذاری بیمه گزار در زمینه امنیت شرکت، تعیین می شود و بیمه گر مسئولیت جبران خسارت های ناشی از حملات را برعهده می گیرد.

اکنون با توجه به پیشرفت تکنولوژی و اشتیاق شرکت ها به حضور در بازارهای داخلی و بین المللی هر روزه تجارت الکترونیکی گسترش می یابد. توسعه تجارت الکترونیکی نیازمند پشتیبانی جدی شرکت های بیمه است. در حقیقت بیمه تجارت الکترونیکی و مسئولیت سایبر، راهبرد پایداری است که از طریق آن شرکت های تجاری می تواند خسارت ها را به حداقل برسانند.

اگر شما نیز در این اندیشه هستید که فعالیت تجاری شما در معرض چنین حملاتی قرار دارد، باید بدانید که بیمه مسئولیت سایبر بسیار جوان و نوپا است. این نکته نیز باید درنظر گرفته شود که در بیمه نامه های کنونی شرایط یکسانی گنجانده نمی شود و در حال حاضر، پوشش های متفاوتی از سوی شرکت های بیمه مختلف در سرتاسر جهان ارائه می شود.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا